Potrivit rezultatelor ediției din ianuarie 2020, UVT se plasează pe locul 5 din cele 101 de instituţii de învăţământ superior ierarhizate din România.
La nivel european se regăseşte pe locul 535, iar la nivel mondial ocupă poziţia 1484, dintr-un total de 28.000 instituții de învățământ superior, evaluate la nivel mondial.
„Universitatea de Vest din Timișoara și-a orientat strategia spre comunicarea new-media și online, devenind din ce în ce mai adaptată noilor tendințe ale accesului liber la informaţii şi transparenței. Plasarea UVT în noul ranking Webometrics subliniază tocmai succesul acestei strategii, una adaptată noilor generații de tineri, pentru care comunicarea e facilitată cu preponderență de noile instrumente online”, remarcă rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea.
Webometrics are la bază date din open sources de încredere şi bazează pe următorii 4 indicatori (http://www.webometrics.info/en/current_edition):
- Presence (5%) – Potrivit motorului de căutare Google, se evaluează numărul de pagini al principalului domeniu web al instituției. Acesta include toate subdomeniile care distribuie domeniul web principal și toate tipurile de fișiere, inclusiv cele de tip documente pdf;
- Visibility (50%) – Numărul de rețele externe (subrețele) care generează backlink către paginile web ale instituției. Se utilizează valoarea maximă a indicatorului, obţinută de la furnizorii independenți de informaţii inlinks: Ahrefs & Majestic. Pentru o mai mare precizie, se exclud din calcul primele 20 linking domains şi backlink-urile corespunzătoare lor;
- Openness (Transparency – 10%) – Numărul de citări ale autorilor de top în funcție de sursă. Se folosesc informaţiile din profilurile instituționale Google Scholar Citations (datele brute sunt disponibile pe acelaşi portal, secţiunea Transparent Ranking: http://www.webometrics.info/en/node/169). Doar profilurile instituţionale sunt selectate;
- Excellence (Scholar – 35%) – Datele sunt colectate din Scimago şi reprezintă top 10% cele mai citate lucrări în domeniile de referinţă în ultimii 5 ani, anteriori evaluării.
Ranking-ul Webometrics este publicat de două ori pe an (datele sunt colectate în primele săptămâni din ianuarie şi iulie pentru a fi publice la sfârșitul acestor luni) şi acoperă mai mult de 28.000 instituții de învățământ superior la nivel mondial.
Ranking-ul are ca scop motivarea atât a instituţiilor, cât şi a cercetătorilor pentru a avea o prezenţă web care să reflecte cu precizie activitățile lor. În cazul în care performanţa web a unei instituţii este mai scăzută faţă de poziţia estimată, conform cu nivelul de excelenţă academică, echipa de management a acelei instituţii ar trebui să reconsidere politica de web, accesul liber la informaţii şi transparența şi să promoveze creşterea substanţială a volumului şi calităţii publicaţiilor sale electronice.
Constituit în 2004 de către Cybermetrics Lab (Spanish National Research Council, CSIC) din Spania, Webometrics este un sistem de clasificare pentru universităţile din întreaga lume fiind bazat pe indicatori care iau în calcul atât volumul conținutului web (numărul de pagini web şi fişiere), cât şi vizibilitatea şi impactul acestor publicaţii web în funcție de numărul de inlinks externe (citări ale site-ului).
Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm să consultaţi:
http://www.webometrics.info/en/Europe/Romania