Modernizarea educației superioare va impune transformări rapide și chiar integrarea instrumentelor avansate digitale la nivelul rețelei de universități publice din România. Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este preocupată și interesată să participe la formarea și abordarea structurată, la nivel național, a unei baze de resurse tehnice și programatice, dedicată procesului educațional.
Dacă putem spune, cu certitudine, că în România există o nevoie semnificativă de interconectare a bazelor de datele de interes strategic în educație, la nivelul resurselor de învățare există deja disponibile o serie de instrumente complexe, dedicate învățării și structurării eficiente a proceselor didactice complementare – inclusiv a învățământului la distanță. Dincolo de resursele digitale, prin intermediul cărora cadrele didactice pot să încarce documentele suport, sunt din ce în ce mai necesare instrumentele de interacțiune online (sisteme de videoconferință, sisteme de tip sondaj online dar și facilități de comunicare și interacțiune scrisă), care pot facilita nu doar schimbul unilateral de informații, ci și schimbul dinamic și eficient de idei și răspunsuri la preocupările actualității și lumii științei.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, subliniază contribuția din ce în ce mai mare a infrastructurii de comunicare digitală pentru procesul educațional universitar: „Devenită importantă pentru desfășurarea la distanță a activităților didactice, mai ales în timpul unei crize precum este cea declanșată de propagarea coronavirusului, infrastructura online cuprinde platforme de e-learning disponibile de mai mulți ani în UVT pentru cadrele didactice și pentru studenți, în toate zonele și funcționalitățile structurii noastre universitare. UVT dispune acum de un sistem integrat de platforme specializate pentru învățământ online, adaptate specificului comprehensiv al instituției noastre, așa cum este platforma adaptată Moodle, dar și clasicele Google Classroom sau Edmodo, precum și Google Meet sau Skype for Business pentru videoconferințe. Aceste instrumente permit transmiterea suportului de curs și a resurselor bibliografice online, comunicarea electronică dintre studenți și cadre didactice, atât prin mesaje private, cât și de tip forum, organizarea de videoconferințe, stabilirea de sarcini educaționale pentru studenți, încărcarea de teme și proiecte de către aceștia, evaluarea lor și acordarea de feedback sau desfășurarea altor activități de predare-învățare-evaluare. Chiar dacă nimeni nu are cum să se bucure de restricțiile impuse de criza propagării coronavirusului, chiar dacă ieșirea din zona de confort a interacțiunilor nemediate din spațiile sălilor de curs sau din laboratoare nu este foarte simplă, e bine să vedem și latura pozitivă a acestui fenomen pe care îl traversăm, constând în nevoia de a fi extinsă cât mai rapid utilizarea competențelor și obișnuințelor legate de platformele educaționale online, pe care UVT le-a pregătit și implementat din anii trecuți”.
În Universitatea de Vest din Timișoara este funcțională componenta de digitalizare a tuturor proceselor administrative, de suport și educaționale, consolidată prin identificarea și implementarea de soluții IT care au condus la automatizarea și eficientizarea activităților organizației noastre. Astfel, susținerea procesului educațional UVT prin instrumente IT&C a cunoscut o prioritizare firească, un demers avansat de acum, devenit important pentru creșterea calității și chiar adaptarea actului didactic modern în fața unor condiții limită, cum sunt cele de întrerupere a predării „față-în-față”, apărute prin forța majoră a crizei declanșate de propagarea coronavirusului.
Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, conchide: „Realitatea constrângerilor determinate de criza coronavirusului va fi un factor declanșator pentru utilizarea extinsă a mediilor digitale, de acum înainte, în procesul educațional, și va conduce la transformarea UVT în universitatea digitală a viitorului”.