Aproape 3.500 de școli din țară sunt închise, elevii fiind nevoiți să facă orele online, din cauza pandemiei. Dintre unitățile de învățământ aflate în scenariul roșu, doar în 377 au fost cazuri de infectare cu coronavirus în rândul profesorilor sau elevilor. Cele mai multe dintre școlile închise se află în localități unde sunt mai mult de 3 infectări la mia de locuitori.
Cu cât intră mai multe orașe în scenariul roșu, cu atât mai mulți copii cad pradă monștrilor din educație, avertizează organizația Salvați Copiii, care lansează campania intitulată Cu Adevărat Înfricoșător ce spune pe nume lucrurilor de care trebuie să ne temem: abandonul școlar, slaba instruire a profesorilor pentru desfășurarea lecțiilor online, analfabetismul funcțional și lipsa resurselor.
Sărăcia educațională afectează un număr mare de copii în România
Dezavantajele sociale și economice ale familiilor în care 35,8% dintre copii, adică 1.200.000, se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, mult mai grav decât în rândul adulților (30,2%), și faptul că, pentru mediul rural, acest risc în cazul copiilor atinge procentul de 44,3% (adică 900.000 de copii doar în comune și sate), indică o stare de lucruri cronicizată.
Abandonul școlar și neparticiparea școlară, agravate de criza pandemică
În ianuarie 2020, peste 275.000 de copii cu vârsta învățământului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la școală, iar abandonul școlar anual a atins cifra de 45.000 de copii din ciclurile primar, gimnazial și liceal. Părăsirea timpurie a școlii reflectă incapacitatea de readucere la școală a copiilor, România înregistrând un procent de 15,2% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar 8 clase sau mai puțin, deși țintă fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârșitul acestui an.
41% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional
Monștrii din sistemul românesc de educație au dat naștere în final unei alte realități înfricoșătoare: rezultatele copiilor la evaluări internaționale aflate la o distanță inacceptabilă față de rezultatele majorității celorlalte state evaluate (PISA 2018). 41% dintre elevii români din sistemul educațional se plasează în aria analfabetismului funcțional.
Realitatea tristă a școlii online
Datele arată că pentru 28% dintre copii școala online nu înseamnă educație, fie pentru că sunt nevoiți să învețe folosind telefonul mobil al părinților, deseori unica cale de conectare online, fie pentru că nu au acces la o conexiune la Internet adecvată pentru participarea reală la lecții. Realitatea este la fel de vulnerabilă și atunci când vorbim despre cei care ar trebui sa pregătească noile generații: 43% dintre cadrele didactice nu au resursele materiale necesare pentru a derula orele online.