Revista presei

30 aprilie 2020

Facultatea de Litere a Universităţii de Vest din Timişoara strânge donaţii pentru Spitalul 'Victor Babeş'

Facultatea de Litere a Universităţii de Vest din Timişoara desfăşoară o campanie de colectare de fonduri pentru Spitalul “Victor Babeş” din oraş, unitatea medicală care a tratat cu succes sute de cazuri de COVID-19.

Cadrele didactive, studenţii, absolvenţii şi prietenii Facultăţii de Litere se alătură efortului colectiv în conextul pandemiei de coronavirus, prin campania de colectare de fonduri destinate achiziţiei de echipamente de protecţie pentru cadrele medicale ale spitalului “Dr. Victor Babeş” din Timişoara.

 

Universitatea de Vest pune la dispoziția Inspectoratului Școlar Județean Timiș sălile de curs pentru susținerea examenelor de către elevi

UVT a anunțat că va pune la dispoziția ISJ Timiș amfiteatrele și sălile de seminar pentru organizarea activităților și a probelor de Bacalaureat, respectiv de Evaluare Națională. Conform Ministerului Educației și Cercetării, Evaluarea Națională și Bacalaureatul se vor susține în condiții speciale, în spații cu maximum 10 elevi, cu măsuri preventive de distanțare între persoane și acțiuni ample de dezinfectare.

Prin urmare, IPJ Timiș poate redistribui aceste spații oferite de UVT pentru pregătirea elevilor, dar și pentru repartizarea lor în cadrul probelor de susținere a examenului de capacitate și a examenului maturității. „Considerăm că oferirea spațiilor temporar libere din UVT și utilizarea lor pentru examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională intră într-o datorie firească a Universității de Vest din Timișoara, atât timp cât noi nu le vom utiliza, pentru că am transferat în mediul online toate etapele de predare-învățare-evaluare curente, cât și admiterea din vara aceasta. Avem suficiente spații pentru ca să venim în sprijinul unei bune organizări a examenelor. Considerăm firesc să ne dovedim aliați de nădejde pentru ISJ Timiș, în condițiile restrictive și stricte în care vor fi organizate etapele de finalizare a studiilor pentru elevii ciclurilor gimnaziale și liceale în Timiș.”, a precizat Marilen Pirtea, rectorul UVT.

JURNALISM ÎN CRIZĂ - Paul Radu, primul jurnalist român care a luat un premiu de 1,5 milioane de dolari: „Lumea interlopă din România s-a implicat în achiziția de măști și combinezoane pentru spitale”

Paul Radu, fondatorul Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) și RISE Project România, un pionier global al jurnalismului de investigație, este în prezent cel mai titrat antreprenor social din România, fiind simultan deținător al celor mai prestigioase distincții internaționale în domeniu: este atât Skoll Fellow, cât și Ashoka Fellow. Premiul Skoll primit recent de Paul include o finanțare nerestricționată, pentru dezvoltarea organizațională a OCCRP, în valoare de de 1,5 milioane de dolari pentru următorii trei ani. OCCRP este prima organizație media premiată în istoria de 21 de ani a Premiului Skoll, iar Paul este primul român care primește această distincție. OCCRP a fost în spatele celebrelor Panama Papers, investigațiile lor ducând la confiscarea a 6,5 miliarde de dolari, 442 de arestări și puneri sub acuzare și 53 de demicii ale unor oameni politici sau directori de mari corporații.

În cadrul webinar-iilor găzduite săptămânal de Ashoka România, biroul local al celei mai mari rețele internaționale de susținere a antreprenorilor sociali, am vorbit cu Paul despre cum reușește jurnalismul de investigație să fie cu un pas în fața infractorilor, despre cum se (re)organizează crima organizată în perioada COVID, dar și despre puterea datelor si a rețelelor.  

Paul, cum ai ajuns unul din cei mai temuți dușmani ai corupților și răufăcătorilor, la nivel global?

Acum 14 ani, când am fondat OCCRP, eu locuiam în România și făceam aici investigații – pe piața din energie, și nu numai. Am cunoscut mai devreme un jurnalist american, pe Andrew Sullivan, care locuia de mulți ani în Sarajevo identificând aceleași probleme care erau și la noi: băieții deștepți din energie. Pattern-ul era același. Crima organizată arăta peste tot la fel: firme offshore, politicieni oportuniști, scheme criminale identice. Am aplicat la un grant la Națiunile Unite pentru un singur proiect, nu gândisem o organizație pe termen lung. Dar am început să aduc încet încet alți oameni într-o mare rețea de investigații transfrontaliere. Presa începea să fie deținută de oligarhi și era nevoie de un nou model. Am început să vedem tiparele și să dezvoltăm software, să colaborăm cu hackeri care au fost implicați în perioada de început a Wikileaks. De peste zece ani clădim o nouă structură, bazată pe știință, pentru a face jurnalismul de investigații mai eficient și folositor publicului.

Cum reușesc jurnaliștii din rețeaua ta sa fie mereu cu un pas în fața criminalilor?

Nu sunt sigur că suntem mereu în fața lor. Cred că per ansamblu criminalitatea organizată este puțin mai avansată, având acces la mai mulți specialiști și tehnologie. Oamenii din spatele criminalității sunt oamenii foarte creativi, care dacă nu ar fi ales calea aceasta ar fi putut fi antreprenori de succes.

ANTREPRENORIAT - Mihai Rotaru, CEO şi fondator, Neobility: Este o perioadă foarte bună pentru startup-urile care încearcă să facă ceva disruptive

Criza economică actuală vine cu posibilităţi enorme pentru startup-urile agile care vor să lanseze un produs sau un serviciu disruptive, întrucât dimensiunea şi modul de operare le oferă avantajul vitezei de reorientare şi adaptare, în faţa marilor companii, a explicat Mihai Rotaru, CEO şi fondator al Neobility, în cadrul Videoconferinţei ZF IT Generation. „Eu văd multe lucruri pozitive în această criză. Este o perioadă foarte bună pentru startup-urile care încearcă să facă ceva disruptive. Este o perioadă bună pentru astfel de startup-uri. Cred că viaţa va fi mult mai bună când ne vom întoarce la o viaţă mai normală, poate chiar mai bună decât ce a fost înainte”, a spus Mihai Rotaru, fondator al Neobility, care dezvoltă în prezent o platformă care să integreze soluţiile alternative de mobilitate urbană.

Google atacă dominația Zoom cu propria aplicație de videoconferințe, Google Meet, pusă la dispoziție gratuit pentru toată lumea

Google intră în bătălia pentru piața dominată acum de Zoom, aplicație de comunicații audio-video pentru grupuri mari, larg folosită, în prezent, de școli și companii, iar mai nou și pentru activități de petrecere a timpului liber. Gigantul american a anunțat, miercuri, ca pune la dispoziția tuturor, gratuit, propria soluție premium de videoconferințe, Google Meet, măsură care va fi implementată treptat în toată lumea, în următoarele săptămâni.

Google Meet este inclusă și în pachetul G Suite for Education și este deja folosită, instituțional, în predarea online – în România au existat și instruiri online pentru profesori, pentru folosirea acestei aplicații. Acum, gratuitatea este extinsă așa încât oricine să aibă acces la Meet, cu unele limite.

„Escalate – crearea unui viitor digital mai bun”, proiect derulat de UVT și cinci parteneri strategici europeni

Universitatea de Vest din Timișoara, alături de cinci parteneri strategici europeni, derulează proiectul de cercetare Escalate – crearea unui viitor digital „mai bun”. Proiectul reunește decidenți din aceste cinci țări europene, universitari, educatori, studenți, experți în piața muncii, reprezentanți din mediul de afaceri și administrația locală, pentru a oferi un răspuns coordonat la provocările care decurg în contextul fenomenului digitalizării.

Dat fiind că digitalizarea transformă abilitățile necesare pe piața muncii, sistemele de educație națională trebuie să răspundă rapid și adecvat la provocările pe care le ridică acest fenomen, spun reprezentanții Universității de Vest din Timișoara.

Astfel, mai transmit aceștia, transformarea digitală a generat o dezbatere acerbă între furnizorii de educație, factorii de decizie, economiști și reprezentanți ai mediului de business cu privire la impactul său asupra societății: „Cu atât mai mult astăzi, în contextul riscurilor epidemiologice legate de virusul Sars-CoV2, îngrijorarea crește cu privire la modul în care această digitalizare impactează domenii precum piața muncii, veniturile, inegalitatea, sănătatea, eficiența resurselor și securitatea.”

Estimările curente ale pierderilor globale de locuri de muncă cauzate de digitalizare se vor ridica la aproximativ două miliarde euro până în 2030, conform datelor Forumului Economic Mondial.

Rectorul UVT, prof. uni. Marilen Pirtea, spune că, în contextul schimbărilor profunde legate de riscurile epidemiologice, de schimbările sociale și economice, în contextul trecerii în online a multor activități, UVT se poziționează, prin proiectul Escalate, ca furnizor important de soluții la problemele generate de digitalizare. „Proiectul tematizează crearea unui viitor digital «mai bun» – «better» digital future. În această perioadă proiectul este în etapa de culegere și grupare a datelor de teren, chiar în săptămânile în care o întreagă lume a migrat semnificativ spre activitățile digitale”, explică Marilen Pirtea. Acesta se declară convins că, la primele rezultate pe care le vor raporta cercetătorii care coordonează această cercetare, în luna iunie, aceștia vor oferi concluzii relevante.

Escalate este un parteneriat strategic format din șase parteneri, situați în cinci state europene: Exeter și Stirling (Marea Britanie) în Vest, Bilbao (Spania) și Milano (Italia) în Sud, Magdeburg (Germania) în Centru și Timișoara (Romania) în Est, aici proiectul fiind derulat prin UVT. Universitatea timișoreană este reprezentată în proiect de prof. univ. Ciprian Pânzaru, de la Facultatea de Sociologie și Psihologie, și de conf. univ.Grațiela Noja, de la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor.

Link-uri utile

Ne găsești și aici:

Contact

Adresa: Bd. V. Pârvan 4, Timişoara 300223, Timiş, România
Locație: 
Parter (clădirea rectoratului)
Tel:
 +40(0)256.592.303
E-mail: 
verde@e-uvt.ro

Copyright © 2018 verdeMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională