Revista presei
29 aprilie 2020
UVT îşi oferă spaţiile şi disponibilitatea pentru buna organizare a examenelor de Bacalaureat şi Evaluare Naţională din acest an
- amosnews.ro
Universitatea de Vest a finalizat, în perioada ultimelor săptămâni, structurarea disponibilităţilor pentru transferul către facilităţile online a activităţilor de predare-învăţare-evaluare aferente procesului didactic universitar. Studenţii îşi desfăşoară activităţile online, prin platformele digitale, dedicate colaborării educaţionale în mediul virtual, pe care UVT le-a integrat de-a lungul ultimilor ani. Astfel, UVT a reuşit să facă o tranziţie uşoară de la educaţia faţă în faţă la educaţia online, având ca prioritate siguranţa şi securitatea comunităţii universitare dar şi asigurarea unui învăţământ de calitate.
Similar, UVT oferă facilităţile pentru organizarea în regim online a procesului de admitere fiind pregătită să deruleze în acest mod întregul proces de înscriere, notare, clasificare şi validare a rezultatelor candidaţilor la admitere şi confirmarea locurilor obţinute de către viitorii studenţi
În acest context, spaţiile UVT, amfiteatre sau săli de curs şi seminare, pot fi puse la dispoziţia Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş, pentru a creşte capacitatea de organizare la examenele de Bacalaureat şi Evaluare Naţională în Timişoara. Având în vedere decizia Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin care Evaluarea Naţională se va susţine în condiţii speciale începând cu data de 15 iunie, iar examenul de Bacalaureat cu data de 22 iunie, după un calendar ce va fi comunicat ulterior, respectiv în spaţii cu maximum 10 elevi, respectând toate măsurile de distanţare între persoane, UVT consideră că poate oferi ISJ Timiş o extindere a spaţiilor şcolare, pentru ca desfăşurarea probelor din cadrul acestor examinări naţionale să fie ireproşabilă.
“Considerăm că oferirea spaţiilor temporar libere din UVT şi utilizarea lor pentru examenele de Bacalaureat şi Evaluarea Naţională intră într-o datorie firească a Universităţii de Vest din Timişoara, atât timp cât noi nu le vom utiliza, pentru că am transferat în mediul online toate etapele de predare-învăţare-evaluare curente, cât şi admiterea din vara aceasta. Avem suficiente spaţii pentru ca să venim în sprijinul unei bune organizări a examenelor de Bacalaureat şi Evaluare Naţională în Timişoara. Considerăm firesc să ne dovedim aliaţi de nădejde pentru ISJ Timiş, în condiţiile restrictive şi stricte în care vor fi organizate etapele de finalizare a studiilor pentru elevii ciclurilor gimnaziale şi liceale în Timiş”, subliniază rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea.
UVT alături de cinci parteneri strategici europeni, derulează proiectul de cercetare ESCALATE - crearea unui viitor digital ”mai bun”
- observatordetimis.ro
Digitalizarea transformă abilitățile necesare pe piața muncii. În consecință, sistemele de educație națională trebuie să răspundă rapid și adecvat la provocările pe care le ridica acest fenomen. Transformarea digitală a generat o dezbatere acerbă între furnizorii de educație, factorii de decizie, economiști și reprezentanți ai mediului de business cu privire la impactul său asupra societății.
Cu atât mai mult astăzi, în contextul riscurilor epidemiologice legate de virusul SARS-CoV2, îngrijorarea crește cu privire la modul în care aceasta digitalizarea impactează domenii precum piața muncii, veniturile, inegalitatea, sănătatea, eficiența resurselor și securitatea. Estimările curente ale pierderilor globale de locuri de muncă datorate digitalizării se ridică la aproximativ două miliarde Euro până în 2030, conform datelor Forumului Economic Mondial.
„În contextul schimbărilor profunde legate de riscurile epidemiologice, de schimbările sociale și economice, în contextul trecerii în online a multor activități, Universitatea de Vest Timișoara, prin proiectul ESCALATE, se poziționează ca furnizor important de soluții la problemele generate de digitalizare. Proiectul tematizează crearea unui viitor digital „mai bun” – ‘better’ digital future. În această perioadă proiectul este în etapa de culegere și grupare a datelor de teren, chiar în săptămânile în care o întreagă lume a migrat semnificativ spre activitățile digitale. Sunt convins că, la primele rezultate pe care le vor raporta cercetătorii ce coordonează această cercetare, în luna iunie, vom afla concluzii extrem de relevante, cu un rol directiv pentru viitorul nostru comun”, declară rectorul UVT, prof.uni.dr. Marilen Pirtea.
ESCALATE este un parteneriat strategic format din 6 parteneri, situați în 5 state europene: Exeter și Stirling (UK) în Vest, Bilbao (SP) și Milano (IT) în Sud, Magdeburg (GE) în Centru și Timișoara (RO) în Est, prin UVT.
UVT este reprezentată în proiect de: prof.univ.dr. Ciprian Pânzaru, Facultatea de Sociologie și Psihologie și conf.univ.dr. Grațiela Noja, Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor,
Proiectul reunește decidenți din aceste cinci țări europene, universitari, educatori, studenți, experți în piața muncii, alături de reprezentanți din mediul de afaceri și administrația locală, pentru a oferi un răspuns coordonat la provocările care decurg în contextul fenomenului digitalizării.
Experți de la Institutul de Cercetare a Calității Vieții – studiu: Criza Covid-19 versus celelalte crize din istoria României. Propuneri de atenuare a efectelor
Un grup de cercetători de la Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV), din subordinea Academiei Române, a elaborat un studiu ce pleacă de la datele economice și sociale din momentul izbucnirii epidemiei de coronavirus și propune o serie de politici de răspuns la criză, pentru revenirea la standardul de viață pe care populația îl avea înaintea pandemiei.
Majorarea pensiilor este prevăzută începând cu septembrie, iar banii au fost prevăzuți în buget. Premierul Ludovic Orban a declarat luni seara că Executivul este hotărât să crească pensiile, însă ele vor fi majorate astfel încât să poată fi plătite și anii următori.
Intitulată “Pandemia şi standardul de viaţă. Politici de protecţie socială”, analiza este structurată pe trei capitole:
- crizele anterioare și modul în care le-a traversat România
- premisele existente la apariția epidemiei
- propuneri, imediate şi pe termen mediu şi lung.
“Indiferent de unghiul de abordare, pandemia Covid -19 afectează – pe termen imediat şi mediu – standardul de viaţă. Pentru a atenua această tendinţă, impusă de o situaţie excepţională, e nevoie de măsuri excepţionale; nu toate sunt populare, dar sunt imperios necesare pentru a reveni cât mai repede la standardul de viaţă de dinaintea pandemiei”, menționează studiul.
Avertisment de la SRI: În niciun caz nu deschideți mesajele cu sintagma "Detalii secrete COVID-19"!
- digi24.ro
Pandemia de COVID-19 este o nouă ocazie pentru infractorii cibernetici care vor să obțină acces la conturile și corespondența noastră, prin intermediul telefoanelor mobile. Este avertismentul Serviciului Român de Informații, care anunță că a identificat o campanie de acest tip, bazată pe transmiterea unor SMS-uri care conțin sintagma “Detalii secrete COVID-19” și un link care, odată accesat, descarcă în telefon un troian imposibil de detectat de sistemul de operare al telefonului.
“Din punct de vedere tehnic, acțiunea ilicită are la bază distribuirea unui mesaj tip text care conţine o versiune nouă a troianului Cerberus Android Banker. Mesajul este redactat în limba română și invită utilizatorii să acceseze un link pentru descărcarea de informaţii privind SARS-CoV-2. Sintagma utilizată în conţinutul mesajului este „Detalii secrete! (COVID-19)”.
Link-ul iniţiază descărcarea unui fișier denumit File.apk care infectează cu respectivul troian dispozitivele mobile cu sisteme de operare Android, versiunile cuprinse între 4.0 și 10.
Funcţionalităţile Cerberus Android Banker împiedică atât detectarea acestuia de către serviciul Play Protect specific Android, cât şi dezinstalarea ulterioară a aplicaţiei de către utilizator.
Principalul pericol este acela că troianul oferă acces ilicit la date din aplicațiile bancare. De asemenea, Cerberus Android Banker poate extrage date despre aplicațiile de mesagerie și poștă electronică instalate pe dispozitivul vizat (spre exemplu, Telegram, WhatsApp sau Gmail), precum și jurnalizarea apăsărilor de taste și exfiltrarea datelor astfel obţinute”, a transmis SRI.
La Timișoara se vând cărți la fereastră. O librărie independentă a găsit soluția să rămână aproape de cititori
- rfi.ro
Fereastra Librăriei La Două Bufnițe e deschisă în fiecare zi, de luni până vineri, între orele 11 și 17. Oana Doboși, una dintre proprietarele librăriei, explică felul în care arătă acum, în pandemie, o zi de lucru. Aceasta presupune, uneori, chiar și livrări către cititori.
Nu e atâta lume cum era înainte de pandemie, când venea lumea în librărie, dar sunt persoane care vin. Sunt și persoane care comandă și le trimitem prin curier. Chiar am livrat noi două. În preajma Paștelui. nu au lucrat curierii și am livrat noi. Am înțeles și ce înseamnă să fii curier. Mai ales pe vremuri de pandemie, cred că e destul de stresant. Te oprește poliția de foarte multe ori, ceea ce e normal. Și atunci fiecărui polițist trebuie să-i explici ce faci. Dar am avut feedbackuri pozitive.
Librăria nu are un site propriu, ci se bazează doar pe rețelele de socializare. Cu toate acestea, ideea de comenzi online „un pic altfel” a prins, spune cealaltă „bufniță”, Raluca Selejan.
Pentru noi a fost o bucurie să vedem că, deși nu avem un site de vânzări, oamenii au rămas alături de noi și au continuat să comande cărți. Vin și cu lista lor de acasă, dar ne cer în continuare recomandări de cărți. Nu știam dacă o să avem sau nu succes. Când am început cu livrarea cărților la domiciliu și servirea cărților la fereastră nu ne-am gândit cum o să fie. Am căutat de fapt soluții să rezistăm mai departe la foc foarte mic.
VOCILE UNIVERSITARILOR - Cât valorează 3 luni de şcoală?
Sunt convins că beneficiul de sănătate publică al închiderii şcolilor va fi unul neglijabil, în schimb costurile sociale şi educaţionale vor fi imense. Timp de 6 luni o mare parte din copiii ţării nu vor mai avea aproape nici o legătură cu educaţia şi cu cultura şcolară. Guvernul, în uşurinţa cu care a luat această decizie, ne anunţă că aceste pierderi sunt considerate neglijabile. Obiectivul închiderii şcolilor este de a reduce riscurile de sănătate publică. O asemenea decizie are la bază două caracteristici, una medicală şi una cu componentă socială: 1) riscul de contaminare cu virusul la copii şi 2) probabilitatea de transmitere de la copii la adulţi, inclusiv frecvenţa interacţiunilor copiilor cu cei de vârsta a 3-a. Sunt convins că beneficiul de sănătate publică, adică reducerea riscului de infecţii şi de decese este unul neglijabil în schimb costurile sociale sunt imense. Timp de 6 luni o mare parte din copiii ţării nu vor mai avea aproape nici o legătură cu educaţia şi cu cultura şcolară. În plus Guvernul, în uşurinţa cu care a luat această decizie, ne anunţă că aceste pierderi sunt considerate neglijabile. Dacă ne putem dispensa aşa de uşor de roadele educaţiei înseamnă că de fapt nu prea le preţuim, nu e aşa?