Au fost boboci încă de la șase ani, căci ei sunt generația când a fost introdusă pentru prima dată clasa pregătitoare. S-au trezit atunci înghesuiți în clase supraalomerate și chiar fără bănci mai ales că, în 2012, două generații de copii au intrat la școală: cei de șapte ani, ultima generație care a învățat după programa veche, și cei de șase ani, adică primii care testau clasa pregătitoare. De atunci, școala a devenit obligatorie de la șase ani.
Pregătiți după o programă școlară nouă, centrată pe competențe, copiii din generația 2012 au început aproape fiecare an școlar fără manuale și fără auxiliare, din cauza eșecului licitațiilor, au avut parte chiar și de inovații, un compendiu introductiv, adică un fel de supermanual care reunea toate materiile la un loc.
Acum, urmează să dea Evaluarea Națională după programa înnoită și cu subiecte creionate după modelul testelor PISA, dar în contextul pandemiei și al adaptării școlii la online, pentru ei incertitudinile sporesc.
„Nu știu cum o să fie examenul, nu am făcut teste de pregătire, abia învățăm noțiunile introductive. Poate mai încolo, în semestrul al doilea”, spune Petru, un băiat de 14 ani, care este acum clasa a VIII-a la o școală din Capitală. E încă optimist că lucrurile se vor regla în a doua parte a anului școlar, dar se pregătește suplimentar pentru a face față examenului de final de gimnaziu.