Revista presei
1 septembrie 2020
Prima clasare internațională a Universității de Vest în Ranking-ul MosIUR 2020
- marketwatch.ro
UVT este prezentă pentru prima dată în ranking-ul Moscow International University Ranking “The Three University Missions” (MosIUR), Ediția 2020. Acest ranking internațional evaluează şi ierarhizează instituțiile de învățământ superior după cele trei misiuni universitare cheie (educația, cercetarea și interacțiunea cu societatea). UVT este, în acest moment, singura universitate din Timișoara care se regăsește în acest top.
Rezultatele din 2020 poziționează UVT pe locul 6 la nivel naţional şi în top 1301-1400 la nivel mondial. Ierarhizarea include 1500 de instituții de învățământ superior din 97 de țări.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, apreciază cu privire la noua recunoaștere a performanțelor internaționale ale UVT: „Universitățile cu amplitudine internațională au astăzi implementate mecanismele academice și științifice prin care corelează performanța educației, cercetarea de înalt nivel și asumarea de responsabilități publice în societate. Și UVT, alături de celelalte universități ale „Consorțiului Universitaria”, beneficiază din acest an de confirmarea reușitelor sale în planul celor trei direcții de dezvoltare universitară, prin clasarea în ranking-ul MosIUR. Odată în plus, și prin această confirmare, ne asumăm o conduită orientată spre educația modernă, cercetarea avansată și implicarea pentru viitorul comunității în care ne aflăm, pe un model european al învățământului superior. Într-o perioadă de mari restricții și multiple incertitudini, legate de riscurile pandemiei, UVT caută să capaciteze resursele de încredere ale studenților, dascălilor, părinților studenților și generațiilor de absolvenți, deopotrivă, pentru a oferi continuitate și calitate în programele de studii ale celor 11 facultăți componente, astfel ca fiecare viitor student și absolvent UVT să-și descopere cea mai bună versiune a sa.”
Câți dintre părinți își vor lăsa copiii să meargă la școală - studiu al Ministerului Educației
- digi24.ro
ISTORIA RECENTĂ A EUROPEI - Acum 40 de ani, Solidarność iniţia căderea comunismului
- dw.com/ro
Cu 40 de ani în urmă devenea posibilă fondarea sindicatului liber Solidaritatea, contribuind astfel la căderea comunismului în Europa. Polonezii îl consideră pe liderului sindical Wałęsa fie erou, fie trădător.
La 31 august 1980, electricianul Lech Wałęsa, până la acea dată un necunoscut, reprezentant al muncitorilor greviști, s-a așezat la aceeași masă cu vicepremierul polonez Mieczysław Jagielski pentru a semna o înțelegere.
Cea mai importantă concesie făcută de guvernul de la Varșovia după săptămâni întregi de greve în mai multe fabrici poloneze a fost înființarea unui sindicat liber. La 17 septembrie se năștea Solidarność (Solidaritatea), oficial primul sindicat liber în spatele Cortinei de Fier.
Dar Lech Wałęsa nu a crezut cu adevărat atunci în promisiunile comuniștilor. “Vor renunța la tot ce s-a stabilit, sunt obligați să o facă – așa am crezut atunci”, a declarat el pentru DW. Amintirile sale despre protestele anti-comuniste din Polonia anilor 1956, 1970 și 1976 erau încă proaspete – toate s-au sfârșit în confruntări sângeroase cu poliția.
Din 1967, Lech Wałęsa lucra ca electrician la fabrica Lenin din Gdansk, unde se construiau nave pentru piața internațională, ceea ce genera încasări masive în valută, care intrau în vistieria statului comunist. Grevele la uzina respectivă au început la jumătatea lui august 1980, dar deja în iulie avuseseră loc proteste mai mici la alte fabrici din Polonia.
Un semnal important a venit din partea Papei Ioan Paul al II-lea, originar din Polonia. În timpul unei slujbe oficiate la Varșovia în 1979, el a rostit celebrul său apel “Nu vă temeți!”, cuvinte care au indicat calea pentru milioane de polonezi.
Furia oamenilor se adresa regimului comunist, aflat la putere de 35 de ani, care și-a asigurat privilegii, în timp ce a adus economia într-o stare deplorabilă. În țara cu 35 de milioane de locuitori, în doar câteva săptămâni s-au alăturat mișcării Solidaritatea nu mai puțin de 10 milioane de persoane.
“Special era faptul că mișcarea se bucura de susţinerea muncitorilor. Ei au animat-o, ei i-au dat forță”, spune istoricul german Peter Oliver Loew, director al Institutului Germano-Polonez din Darmstadt. “Dacă ies în stradă la proteste doar câțiva intelectuali, nu are loc nicio revoluție. Dar când o fabrică intră în grevă, o fabrică de care depind încasările statului, atunci este pus la îndoială întregul sistem comunist, care se legitimează tocmai prin proletariat”, arată Loew, care vede multe asemănări între Solidarność și valul de proteste de azi din Belarus.
Guvernul va achiziționa doar 70-80.000 din cele 250.000 de tablete promise elevilor. Orban dă vina pe Oficiul pentru achiziții: Vom schimba conducerea
- hotnews.ro
Guvernul aprobă 37 de specializări noi la licenţă sau modificate. Noul nomenclator al specializărilor
- adevarul.ro
UE - ”Corona-Zoom pe defazajul UE”: Doar o viziune unitară poate păstra UE – cu România în ea – în competiția dură cu SUA și China. Sumarul numărului 93 al CRONICILOR Curs de Guvernare
- digi24.ro
Din cele 10 secțiuni ale revistei, una focusează pe marea, uriașa și cu adevărat istorica problemă a momentului:
UE, cu România în ea, tomai și-a desenat planurile financiare și de dezvoltare pentru lumea economiei mondiale de dincolo de tunelul Crizei Covid. Cum va putea face față UE și noi, România din UE, competiției dure cu SUA și China, în acea altfel de economie și altfel de lume care ne așteaptă. Există o viziunea comună – adică VIZIUNEA – prin care să intuim punctual de întâlnire cu marile economii?
Cele 10 secțiuni, titlurile aferente și numele personalităților din spatele analizelor și interviurilor formează o hartă. Ia-o, studiaz-o și pune-o bine: peste 5-7-10 ani să poți analiza (cu alți ochi) cât ne-am abătut de la ea. În România, în UE, în lume.
O parte din titlurile, temele și autorii analizelor din nr. 93 al CRONICILOR:
- Relansarea UE și complicata inginerie financiară care o susține
- Banii – zăhărelul și untura de pește
- Potopul banilor tipăriți – de la bezna din piețe la un alt fel de socialism – Radu Crăciun
- O Românie rămasă în urmă într-o Europă rămasă în urmă – Valentin Lazea
- Interviu cu Guntram Wolff, directorul think tank-ului european Bruegel: ”Europa are capacitate, dar îi lipsesc spiritul antreprenorial și universitățile de top”
- Coronabonds – „momentul hamiltonian” al UE – Mircea Coșea
- Să inventăm, totuși, apa caldă
- Interviu cu Răzvan Atim, general manager pentru Europa de Est al UiPath: „Acum chiar nu mai avem de ales: a rata digitalizarea și automatizarea înseamnă a merge împotriva curentului.”
- Când criza identității duce la criza rațiunii – Mircea Miclea
- Dumnezeu își ia revanșa! – versiunea turcească – Dan Dungaciu
- ”Ne îndreptăm spre o Americă de tip Weimar – extremele sufocă centrul politic ”: Interviu cu James Kirchick, jurnalist american și scriitor
- De la Tesla pân la Tisa
- Ierarhia surselor de dezinformare și valorile neîncrederii – Alina Bârgăoanu
- Gunoiul de sub preșul digitalizării
- Business upgrade sau despre cum setezi pentru viitor una din cele mai tradiționale afaceri : Interviu cu Lucian Băltaru, CEO și acționar al companiei de curierat Sameday
- Lumea de dincolo de bateria chinezească. Hidrogenul, între tehnologie și geopolitică – Varujan Pambuccian
- Hub-urile energetice ale UE. Frontul maghiar
- Cu cine defilăm la digi- talizare – Iancu Guda
- Five eyes și încă unul. Și toți pe China
- „Decât să-i dai unui român plecat 20.000 de euro ca să se întoarcă, nu mai bine finanțezi mai ieftin un program de fidelizare la jobul din România?”: Interviu cu Gabriel Comănescu, CEO al Grupului servicii Petroliere (GSP) Holding
- Degenerarea elitelor și declinul Vestului – Alexandru Lăzescu
- Fantoma școlii fără școală
- Datoria comună a UE, începutul timid al unei uniuni fiscale? – Dan Bădin
- Balamaua ruso-chineză de la poarta Europei
- Cum l-am scăpat pe COVID-19 în seiful cu venituri fiscal – Gabriel Biriș
- Geopolitica OMS – între China şi divergenţele occidentale
- 6 condiții pentru a arde gazul cu bani europeni
SPECIAL PARIS - Epidemia de coronavirus: o lungă perioadă fără şcoală, nefastă pentru educaţie şi democraţie
- rfi.ro
În Franţa, în jur de 12 400 000 de elevi reîncep şcoala pe întîi septembrie după o întrerupere fără precedent de şase luni din cauza crizei sanitare dar şi a vacanţelor de vară. Atît ei, cît şi cei peste 800 000 de profesori vor purta în mod obligatoriu masca sanitară. Doar copiii avînd sub 11 ani sunt autorizaţi, la grădiniţă sau şcoală, să nu poarte mască. În acest context mult pedagogi şi specialişti în materie de educaţie analizează impactul crizei sanitare asupra învăţămîntului.
Cotidianul Le Monde publică un interviu realizat cu universitara Marie Duru-Bellat, autoarea unei cărţi intitulată „Poate şcoala să salveze democraţia?” (Editura Seuil). Experta franceză consideră că această perioadă „fără şcoală” a fost nefastă pentru copii, pentru procesul de învăţămînt şi implicit pentru democraţie. Atît copiii cît şi părinţii, afirmă ea, au fost privaţi în tot acest timp de „ritmul de lucru dar şi de ritmul de socializare, de ritmul de somn şi chiar de ritmul meselor; toată societatea, de fapt, fără şcoală, îşi pierde forţa de gravitaţie”.
Marie Duru-Bellat observă ceva ce părinţii au constatat la rîndul lor: copiii, cînd sunt întrebaţi ce le lipseşte cel mai mult cînd nu pot merge la şcoală, răspund imediat: „prietenii”. Ca loc de socializare nimic nu poate înlocui şcoala. Această experienţă inedită, de pauză şcolară forţată, cînd părinţii au fost uneori obligaţi să recurgă la telemuncă dar şi să se ocupe de educaţia copiilor, are cu siguranţă şi nişte efecte benefice. Mulţi părinţi au avut revelaţia că a te ocupa de copii toată ziua nu este uşor, dar mai ales că a-i educa presupune o anumită formare profesională. Altfel spus, multă lume a înţeles mai bine că şcoala are un rol esenţial, imposibil de înlocuit cu altceva, arată Marie Duru-Bellat.
Pe de altă parte şi profesorii au avut o revelaţie, sau mai bine spus au înţeles în ce constau limitele unei educaţii bazată în special pe Internet şi tehnologie numerică. Citez din interviul dat de specialista franceză: „tehnologia numerică este ludică, acest lucru îi poate motiva pe elevi, dar nu la orice vîrstă şi nu fără acompaniator. Pe un copil de 7 ani, de la distanţă, îl poţi învăţa să identifice literele, dar nu să citească.”
În Franţa, în materie de educaţie, a fost deseori semnalată existenţa unor grave inegalităţi sociale. Ori, epidemia le-a accentuat. Citez în continuare din interviul publicat de Le Monde: „Nu trebuie să fii sociolog ca să constaţi că elevii carantinaţi în codiţii defavorabile, fără profesori în preajma lor, uneori fără ordinator, ba chiar fără posibilitatea de a lua masa de prînz, depind mai mult de ceea ce propune şcoala pentru reuşita educaţiei lor. Nu trebuie să fii sociolog ca să constaţi că părinţii nu sunt toţi la fel de capabili să urmărească lecţiile copiilor.”
În Franţa multă vreme a funcţionat şcoala republicană, centralizată, după principiul egalităţii, adică toţi elevii să fie trataţi în acelaşi fel. Şi mulţi francezi provenind din medii sărace au lăudat ulterior acest învăţămînt gratuit şi egalitar, sute de mii de adulţi pot spune în Franţa „m-am ridicat datorită şcolii republicane”.
De cîteva decenii însă realitatea sociologică s-a modificat în Franţa, au apărut aşa-numitele pături defavorizate sau cartiere „dificile” şi s-au creat zonele de educaţie prioritară, fără a fi introdusă însă discriminarea pozitivă, ca în Statele Unite. Universitarea Marie Duru-Bellat consideră că învăţmîntul trebuie să se adapteze şi mai mult, să adopte chiar principiul unei descentralizări şi să-şi diversifice oferta educaţională în funcţie de configuraţia locului şi a populaţiei.
Se poate și în România. Cum arată o școală dintr-o comună unde primarul e gospodar
- newsweek.ro
Școala din comuna Ciugud, din județul Alba, arată ca orice altă școală din Occident. Poate nu întâmplător, primarul a fost dat afară din PSD.
Comuna Ciugud, cunoscută pentru faptul că a atras cele mai multe fonduri europene în exercițiul financiar 2007 – 2013, este un promotor al conceptului „smart village“ în România.
Comuna a implementat deja numeroase soluții inovatoare pentru a fi mai aproape de cetățean, pentru îmbunătățirea calități vieții, pentru reducerea costurilor administrative sau pentru protejarea mediului înconjurător.
Este prima comună care are automate de plată pentru taxe și impozite locale, astfel încât cetățeni să nu mai fie nevoiți să meargă la ghișeul primăriei.
De asemenea, administrația locală a implementat în ultimi ani un sistem inteligent pentru iluminatul public și își asigură o parte din electricitatea necesară cu ajutorul unei microcentrale eoliene și a panourilor fotovoltaice.
Primăria Ciugud susține totodată și protejarea inteligentă a mediului înconjurător, astfel încât este în curs de implementare a unui proiect pentru montarea în comună a două stații de încărcare pentru autoturismele electrice.
ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos
- uvt.ro